Kuluneella viikolla kirjoittelin ylös havaintojani Länsimetron myötä tapahtuneiden joukkoliikenneuudistusten toimivuudesta, tai ehkä paremminkin toimimattomuudesta. Moni asia on mennyt hyvin, mutta moni asia on myös mennyt ihan päin mäntyä. Tällaista palautetta lähetin sekä HSL:n virallisen palautekanavan kautta että eri toimielimissä vaikuttaville luottamushenkilöille.
"Nyt, kun Espoon joukkoliikenneuudistuksen jälkeen
on kuljettu jo reilut kaksi
viikkoa, on hyvä kirjata ylös muutamia havaintoja, jotka eivät ole
yksittäisistä vikatiloista johtuvia ongelmia, vaan toistuvat päivittäin.
Nämä ovat omia havaintojani, joita minulla on hyvää aikaa tehdä, koska
joudun nykyisin entisen tunnin sijaan varaamaan työmatkaani 1,5 tuntia
suuntaansa. Jos kaikki osuu nappiin, pääsen hieman nopeamminkin, mutta
toistaiseksi näin on käynyt kerran ja matkustan kuitenkin kaikkina
arkipäivinä aamuin illoin.
1.
Matinkylän terminaali, ahtaus ja liukuportaat
- liukuportaat eivät vielä kertaakaan ole olleet toiminnassa jatkuvasti aamuin illoin työmatkani aikana. Eli aina joko ylhäältä välitasolle tai välitasolta alas ovat portaat jumissa
- ei ole helppo ymmärtää, miksi
aamuruuhkassa vain yhdet portaat kulkevat alaspäin, koska ihmisistä valtaosa on
menossa alas
- toki oli reipasta reagointia vaihtaa
liukuportaiden kulkusuunta niin, että metrolaiturille tullaan ja poistutaan nyt
”oikeasta suunnasta”. Varsinaista ongelmaa tämä ei kuitenkaan ratkaissut:
yhteentörmäykset ja ruuhkautuminen tapahtuvat nyt vain liukuportaiden yläpäässä,
koska busseista tulevat ihmiset tulevat ”väärästä” suunnasta metroasemalta
tulevia vastaan.
- johtopäätös: terminaali on liian ahdas,
jotta siellä voisivat sujuvasti kulkea aamuruuhkassa kaikki Matinkylän länsi-
ja osin pohjoispuolelta tulevat asukkaat, jotka tuodaan terminaaliin
syöttöliikenteellä
- onko ollenkaan otettu huomioon, että
sisäisen liikenteen rajun heikentämisen takia (esim. 12,14 lakkautus) myös
monet muut kuin ennen Kamppiin matkustaneet joutuvat nyt kulkemaan pätkän
metrolla tai muualle Espooseen liikkuvat (esim. 3, Kivenlahti-Leppävaara
lakkautettiin) kulkevat lyhimmän kokonaismatka-ajan mukaan nyt Otaniemen / Helsingin
keskustan kautta)
2.
Metron ruuhkaisuus
3.
Metron aikataulujen epäluotettavuus
– toistaiseksi
Matinkylän metro on ruuhka-aikana usein lähtenyt viisikin minuuttia myöhässä.
Ehkä pitkälti edellä kuvattujen ruuhkaongelmien takia. Muutama minuutti ei toki
tuntuisi missään, jos ei pitäisi ehtiä vaihtoyhteyteen.
- ruuhka-aikana metron aikataulu ei pidä, yleensä
väli Matinkylä-Otaniemi kestää noin 10-12 minuuttia (ja edelleen pitäisi ehtiä
siihen vaihtoyhteyteen)
4.
Liityntäliikenteen ongelmat
-
liityntäliikenteen vuoroväli ainakin
Ala-Soukasta matkustavilla piteni, eli edellä mainittu epäluotettavuus
korostuu, kun odotusajaksi tulee pysäkillä vähintään 20 minuuttia entisten
13-16 minuutin sijaan, jos yksi vuoro jää ajamatta
-
moni liityntälinja (etenkin Nöykkiö-Latokaski
-alueelta ja Finnoontien varresta) kulkee niin mutkitellen, että matka
Matinkylään kestää puolikin tuntia, mikä on aika hyvä saavutus alle 10 km
matkalta
-
liityntäbussit ovat olleet niin täynnä (osittain
ehkä ajamatta jääneiden vuorojen takia, kokemus bussista 143), että
pahimmillaan matkustajia on jäänyt pysäkeille tai Matinkylästä lähdettäessä
terminaaliin
5.
Yöbussit
6.
Länsimetron aiheuttaman matkapahoinvointi
-
itsekin voin huonosti välillä Matinkylä-Kamppi,
mutta en onneksi oksenna, muuten kärsin matkapahoinvoinnista vain satunnaisesti ja tiedän aina syyn
-
moni tuttava on valittanut korvasärkyä
Länsimetrossa
-
koska kaikki eivät voi Länsimetroa näistä syistä
käyttää, on kestämätöntä, ettei yhtään suoraa bussilinjaa ole
säilytetty. On
kohtuutonta, että joutuu vaihtamaan kulkuneuvoa vähintään kahdesti ja
käyttämään vaihtoaikataulujen takia matkaan lähes 1,5 tuntia tai
enemmänkin, jos pitää esim. päästä
Soukasta 20 km:n matka Helsingin keskustaan eikä voi kulkea metrolla em.
syistä. Ainoa yhden vaihdon yhteys on 542 + juna, mikä on erittäin
hidasta matkantekoa.
Länsimetrossa on paljon hyvää, mutta kaiken Etelä- ja Länsi-Espoon joukkoliikenteen ohjaaminen metroon on paitsi lyhytnäköistä myös turhaa. Muitakin tapoja päästä pisteestä A pisteeseen B tarvitaan. Pidentyneet kokonaismatka-ajat ja monien vaihtojen myötä lisääntyneet liikkumisen epävarmuustekijät tulevat pidemmällä aikavälillä varmasti vaikuttamaan laajemminkin kuin yksittäisten ihmisten ärtymyksenä, ainakaan talous ei kohene uupuneiden ja työmatkojen takia loppuunpalaneiden tai irtisanoutuneiden kuntalaisten vaikutuksesta."
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti